- Eénrichtingsweg voor motorvoertuigen instellen en voorrangsweg van maken (dit vermindert de snelheid)
- Voorrangsweg van maken.
- Lantaarnpalen met meer sfeer.
- Graag klinkerbestrating aanbrengen.
- Woon-werkververkeer ontmoedigen.
- Veilige inrichting i.v.m. spelende kinderen en algemene veiligheid. De weg moet zo ingericht worden dat handhandhaving wetstechnisch mogelijk is.
- Vertragende elementen om snelheid te beperken voor zowel auto’s en elektrische fietsen.
- Geen verkeersdrempels aanbrengen.
- Fietspaden niet langs de opritten realiseren, i.v.m. slecht uitzicht uitrijden uitrit.
- Beide zijde veilige trottoirs realiseren.
- Rode of bruine klinkerbestrating aanbrengen indien dit geen extra geluidsoverlast oplevert.
- Snelheid vertragende maatregelen zoals sluis of drempel.
- Voorrangsregel wijzigen fietsers op de Montgomeryweg/ Amersfoortsestraat.
- Fietsstraat van maken zodat het autoverkeer wordt ontmoedigd.
Wij hebben veel verzoeken ontvangen voor een rustige woonstraat waarbij er voor het gedeelte van de Veldmaarschalk Montgomeryweg noordzijde een voorkeur is voor een fietsstraat. We hebben de bewoners eerder meegedeeld dat we hier fietsstroken zouden aanbrengen. Vanwege de grote voorkeur voor een fietsstraat gaan we deze ook daadwerkelijk aanbrengen in de Veldmaarschalk Montgomeryweg noordzijde. We versmallen de rijbaan hier ook naar 5 meter om de snelheid te verlagen. In het zuidelijke gedeelte van de Veldmaarschalk Montgomeryweg wordt de rijbaan ook versmald, maar is deze met 5,80 wel iets breder dan het noordelijk gedeelte. Dit vanwege de aanwezigheid van de lijnbus op deze route.
Verder wordt de weg ingericht conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Dit betekent dat alle kruispunten gelijkwaardig zijn en dat hier ook verhoogde plateaus op de kruispunten worden aangelegd om de snelheid te verlagen. Tussen de kruispunten met de Postdwarsweg en de Amersfoortsestraat wordt ook nog een verkeersdrempel aangelegd. In het verleden is al besloten dat er een maximum snelheid van 30 km/uur gaat gelden in deze straat (net zoals in alle andere straten in Soesterberg).
In de hele Veldmaarschalk Montgomeryweg wordt geen asfalt aangebracht maar bestrating. Dit past bij deze woonstraat en de maximum snelheid van 30 km/uur.
Het instellen van 1-richting verkeer vinden wij ongewenst en wordt niet ingevoerd. Door het instellen van een verplichte rijrichting verandert de verkeerscirculatie in de directe omgeving, waardoor de verkeersintensiteiten daar omhoog gaan. Dit vinden wij niet wenselijk. Daarnaast verhoogt het instellen van 1-richting verkeer de snelheid van het verkeer, terwijl we hier juist klachten over ontvingen.
- Worden er ook werkzaamheden uitgevoerd aan de riolering?
In het noordelijk gedeelte van de Veldmaarschalk Montgomeryweg wordt de vuilwater riolering vervangen. Hier ligt al een aparte leiding voor het hemelwater (HWA). Deze is nog van goede kwaliteit en wordt niet vervangen. In het zuidelijk gedeelte van de Veldmaarschalk Montgomeryweg is nog geen aparte HWA-leiding aanwezig. Deze wordt in dit project aangelegd en ook het vuilwater riool wordt in dit gedeelte van de Veldmaarschalk Montgomeryweg vervangen.
- Geen extra parkeerplaatsen aanbrengen om drukte van de vliegbasis op te vangen.
- Graag extra parkeerplaatsen aanbrengen in het plan.
In zowel het noordelijk gedeelte als het zuidelijk gedeelte van de Veldmaarschalk Montgomeryweg blijft het aantal parkeerplaatsen gelijk. Het aanbrengen van extra parkeerplaatsen zou ten koste gaan van het openbaar groen en dat vinden wij niet wenselijk. Bij het Odijkplein wordt er een extra rij parkeerplaatsen aangelegd. Hierdoor komen er 19 parkeerplaatsen bij.
- Kan de locatie van de bushalte ter hoogte van de zijweg bij Veldmaarschalk Montgomeryweg 13 veranderen. De huidige locatie is onveilig.
- Kunnen er extra fietsrekken komen?
Het verplaatsen van de bushalte vinden wij niet gewenst. Ook op andere locaties zal de bushalte dezelfde “overlast” ontstaan. De halterende bus hindert inderdaad het uitzicht vanuit de zijweg, maar met de verkeersintensiteiten op deze weg is dat acceptabel. Er vinden hier ook geen geregistreerde ongevallen plaats. Het verplaatsen van het bushokje (nu bij huisnummer 7) naar de andere zijde van het kruispunt (voor huisnummers 13 t/m 17) vinden wij ook ongewenst. Het bushokje komt dan namelijk vlak voor woningen. Daarnaast wordt er op dit kruispunt een verhoogd plateau aangebracht en wordt het een gelijkwaardig kruispunt. Hierdoor wordt het kruispunt ook voor voetgangers overzichtelijker.
Er worden extra fietsnietjes bij de bushalte aangebracht. In totaal komen er 28.fietsnietjes te staan. Aan beide zijden kunnen hier fietsen tegenaan worden gezet, waardoor er in totaal 56 fietsen kunnen worden gestald.
- Eiken vervangen voor beuken of platanen.
- Lanenstructuur behouden, waarom is het noodzakelijk dat de huidige bomen weg moeten?
- Opknappen bos tussen de Montgomeryweg 36-46 en het Recyclingstation.
- Meer bomen en struiken op het vliegdekpark.
Er wordt groot onderhoud uitgevoerd aan het openbaar groen in deze straat. De bestaande beplanting en bomen op deze locatie zijn geïnspecteerd om de kwaliteit te bepalen. Daarnaast willen we een situatie realiseren waarmee we weer vele jaren vooruit kunnen zonder dat er groot onderhoud nodig is.
Om deze reden wordt alle beplanting vervangen en worden er 7 bomen verwijderd die aan het einde van hun levensduur zijn. Er komen echter veel meer bomen terug in de nieuwe situatie, namelijk 17 stuks. Dit doen we omdat we de lanenstructuur in de Veldmaarschalk Montgomeryweg willen versterken. Dit is ook opgenomen in het Masterplan Soesterberg.
Niet alle bomen zijn geschikt als straatboom. Begin 2021 kiezen wij mogelijke boomsoorten uit. Begin 2021 worden er 3 varianten voor de toe te passen boomsoorten voorgelegd aan de bewoners van de Veldmaarschalk Montgomeryweg. Eén variant is het versterken van de laanstructuur door het planten van zomereiken (Quercus robur), de aanwezige boomsoort. De boomsoort met de meeste stemmen gaan wij planten.
Het bos tussen de Montgomeryweg 36-46 en het Recyclingstation valt buiten dit project.
- Graag het hekwerk langs de wateroverloop langs de Montgomeryweg.
- Draaihek toegang tot bos herstellen het is geen speelbos.
Er wordt regelmatig tegen het hekwerk geparkeerd, waardoor deze plaatselijk scheef is komen te staan. Hierdoor kan ook de toegangspoort niet meer op slot. Het hekwerk wordt gerepareerd in dit project, waardoor ook de toegangspoort weer op slot kan. Doordat de rijbaan smaller wordt, komen de parkeerplaatsen ook wat verder van het hekwerk af te liggen. Hierdoor zal er minder tegen het hekwerk aan worden geparkeerd.