In de uitwerking van het Masterplan Soesterberg hebben we in 2010 vastgelegd hoe Soesterberg eruit komt te zien. De visie in dit masterplan is vertaald naar een aanpak met concrete resultaten. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aanpassing van de verkeersstructuur. Daarbij is vastgelegd in welke straten we de openbare ruimte opnieuw inrichten. Dit zijn de Postweg, Kampweg, Banningstraat, Veldmaarschalk Montgomeryweg, Oude Tempellaan en Kamerlingh Onneslaan.
Door de verdiepte aanleg van de N237 en de dorpsuitbreiding door woningbouw verandert ook de verkeerssituatie in Soesterberg. Er is een nieuwe verkeersstructuur vastgelegd die is getoetst aan het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersbeleid (GVVP). Er is besloten om in heel Soesterberg een 30 kilometer-zone in te voeren. De wegen die nu nog geschikt zijn voor 50 kilometer per uur worden aangepast aan de richtlijnen voor wegen met een maximum van 30 kilometer per uur. De noodzakelijke verkeersbesluiten daarvoor zijn al genomen.
De eerste wegen die in dit project worden aangepakt zijn de Postweg en de Veldmaarschalk Montgomeryweg. Gelijktijdig richten we ook het parkje op de hoek van de Postweg met de Banningstraat opnieuw in.
Waar mogelijk, combineren we de herinrichting van wegen met ondergrondse werkzaamheden aan riolering en kabels en leidingen. Hierdoor ligt de weg maar één keer open waardoor inwoners minder overlast ervaren en we kosten besparen. Ook heeft het riool in Soesterberg op veel plaatsen meer capaciteit nodig. U merkt misschien dat wanneer het hard geregend heeft, het water niet overal even snel wegstroomt. Dit geeft overlast en daar willen wij iets aan doen. Waar mogelijk gaan we daarom regenwater op de plek waar het valt opvangen in de bodem. Het water zakt ter plaatse in de bodem en hoeft dan niet via het riool naar de rioolzuivering.
Bij de voorbereiding van de herinrichting betrekken we de omwonenden van de betreffende straten.
Ook de verharding, riolering en groenvoorzieningen van een aantal andere straten in Soesterberg pakken we aan. Deze straten richten we ook opnieuw in. Het gaat om:
In eerste instantie zouden we alleen de Postweg en Veldmaarschalk Montgomeryweg herinrichten. Het Odijkplein en de Kampweg ter hoogte van het nieuwe Dorpshart maken nu echter ook onderdeel uit van de werkzaamheden. In dit gedeelte moeten er namelijk ook werkzaamheden worden uitgevoerd aan de waterleiding en riolering. De waterleiding wordt ,vanuit de rijbaan in de Kampweg verplaatst naar het nieuwe Dorpshart. Omdat we willen voorkomen dat net nieuw aangebrachte bestrating weer moet worden opengebroken, nemen we deze werkzaamheden direct mee bij de herinrichting van de Postweg en de Veldmaarschalk Montgomeryweg. Op het Odijkplein komt een dubbele rij parkeerplaatsen. Hierdoor komen er in totaal 34 parkeerplaatsen en dat zijn er 19 meer dan in de bestaande situatie. Deze extra parkeerplaatsen zijn ook bedoeld voor de nieuwe ontwikkeling in het Dorpshart.
Raadhuisplein 1 3762 AV Soest 035-609 34 11 www.soest.nl
Over het platform Toegankelijkheidsverklaring Zo werkt het Heeft u een eigen (bouw)plan? Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.